تقویم فارسی آیفون- فارسی سازی آیفون بدون دردسرهای قبلی!

2013/11/19

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

از وقتی اولین آیفون به بازار اومد، نزدیک به شش سال گذشته. اون اوایل که نه برنامه‌ای واسه فارسی زبون‌ها تو استور بود و نه امکاناتی تو خود گوشی. یعنی حتی برای کیبورد فارسی هم باید برنامه جانبی نصب می‌شد. اما در طول این چند سال، اپل قدم‌های خیلی آرومی واسه پشتیبانی بهتر فارسی و متون راست به چپ برداشته. مثلا حدود سه سال پیش کیبورد عربی به لیست کیبوردهای پیش فرض گوشی اضافه شد با ۴تا حرف گچ‌پژ به طور مخفی پشت دکمه‌های کج‌بز. حدود ۱/۵، ۲ سال قبل با آی‌اواس ۴، تقویم جلالی (خورشیدی) به لیست کتابخانه‌های برنامه‌نویسی اضافه شد (یعنی قبل از اون باید روش‌های ابتدایی تبدیل تاریخ برای استفاده از تقویم جلالی پیاده سازی می‌شد، روشی که احتمالا تو خیلی از برنامه‌های تقویم جلالی تو اپ استور استفاده شده) و البته گذشته از همه اینها هنوز خیلی خیلی جا داره تا اپل  محیط نزدیک به ایده‌آلی رو برای برنامه‌نویسی برنامه‌های فارسی/راست به چپ فراهم کنه و خیلی از کارهای اولیه باید با روش‌های طولانی و خسته کننده پیاده‌سازی بشن.

دیروز دنبال یکی از این موردهای خسته کننده بودم و مشغول خوندن یکی از مستندات اپل که متوجه چیزی مربوط به فارسی شدم. از سر کنجکاوی، تنظیمات گوشی رو نگاه کردم ببینم چی پیدا می‌کنم و متوجه شدم در بخش
Rigional

فارسی افغانی اضافه شده! انتخابش کردم و الان این چیزیه که دارم:

IMG_6985

تقویم جلالی خودمون! یعنی برنامه اصلی تقویم آیفون به جای تقویم میلادی، داره تقویم جلالی رو نشون می‌ده!

IMG_6986

IMG_6987

اما اگه به برنامه نوتز بریم، اسم ماه‌ها، ایرانی نیست. یعنی همون ماه‌های خودمونه، اما با اسامی برج‌های فلکی. یعنی مثلاً «عقرب» برای آبان که اسامی رسمی ماه‌ها در تقویم افغانستان هست.

IMG_6988

 چیزی که واضحه اینه که ایران تحریم هست و اپل هم شدیداً قوانین تحریم رو دنبال می‌کنه. پس به وضوح گزینه »«فارسی (ایران)» رو تو لیست نخواهیم دید. اما این که در قسمت‌های اصلی گوشی، اسامی ایرانی ماه‌ها به اسامی افغانیشون ترجیح داده شده، یه نشونه دیگه واسه اینه که اپل یواشکی داره فارسی زبان‌های ایران رو هم در‌نظر می‌گیره! البته یه جورایی منطقی هم هست، چرا که جمعیت ایران بالغ بر ۷۵میلیون هست که گرچه همه فارسی زبان نیستند، اما فارسی رو به عنوان زبان رسمی کشور بلدند و این در حالیه که افغانستان ۳۱میلیون جمعیت داره و حدود ۵۰٪ این جمعیت فارسی زبان هست و بقیه پشتو و غیره هستند و این که چه درصدی از مردم هرکدوم از این دوتا کشور از محصولات اپل استفاده می‌کنند، خودش جای بحث داره!

به هر حال هرچی باشه، سال ۲۰۱۳ داره تموم می‌شه و در قرن ۲۱ هستیم و تکنولوژی با سرعت نجومی داره پیشرفت می‌کنه و ما هنوز در موارد خیلی اولیه پشتیبانی محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از زبان فارسی سر خونه اول هستیم و دیدن چنین امکاناتی که مستقیماً توسط شرکت‌های اصلی عرضه بشه بدون نیاز به نصب هیچ برنامه دیگه، خوشحال کننده هست!

حالا این که چه طور این مورد رو فعال کنیم:

Settings > General > International > Regional Format > Persian (Afghanistan)

IMG_6989

 

البته با این کار، یه سری برنامه‌ها که از تنظیمات لوکیل استفاده می‌کنند، پیش‌فرض افغانستان رو براتون نشون می‌دن، مثل اسکایپ. اما خب، به راحتی می‌تونید تغییرش بدید و هر چیز دیگه ای رو انتخاب کنید.

 

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *