پای ریواس

2015/05/10

Share On GoogleShare On FacebookShare On Twitter

این دستور رو از سایت بی‌بی‌سی برداشتم که با ریواس قرمز هست، ولی ریواسی که من داشتم، ریواس معمولی خودمون بود و خیلی هم خوب و خوشمزه شد.  تهیه‌اش خیلی سادست ولیی شاید کمی زمان‌بر باشه. حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان برای تهیه لازم هست و حدود نیم ساعت برای پختنش در فر و مقدارش هم برای ۸ الی ۱۲ نفر هست.

پای ریواس - عکس از بی‌بی‌سی

پای ریواس – عکس از بی‌بی‌سی

مواد لازم برای خمیر

کره ۲۲۵ گرم
شکر ساییده شده (یا پودر قند)  ۵۵گرم
تخم‌مرغ  ۲عدد
آرد سفید  ۳۴۰گرم

مواد لازم برای داخل خمیر

ریواس خرد شده به ضخامت حدودا ۱ سانتی‌متر  ۷۵۰ گرم
شکر  ۲۵۰ الی ۴۰۰ گرم

مواد لازم برای تزیین و سرو پای

پودر قند
خامه زده شده

طرز تهیه

۱. فر را در دمای ۱۸۰ درجه سلسیوس/۳۵۰ فارنهایت/گاز۴ گرم کنید.

۲. ابتدا خمیر را تهیه کنید. کره جامد دمای اتاق را با شکر ساییده شده خوب با دست یا همزن بزنید تا نرم و خامه‌ای شود. مراقب باشید تا بیش از حد نزنید تا زیادی خامه‌ای نشود.

۳. تخم‌مرغ‌ها را اضافه کنید و حدود ۴ الی ۷ دقیقه هم بزنید. سپس سرعت همزن را کم کنید و آرد را تدریجا اضافه کنید و باز هم هم بزنید.

۴. خمیر را روی کاغذ روغنیی که رویش را به خوبی آرد پاشیده‌اید، باز کنید و بگذارید حدود یک ساعت در یخچال سرد شود. هرچه خمیر سردتر باشد، کار با آن راحت‌تر است، در غیر این صورت، فرم‌دهی آن سخت خواهد بود.

۵. برای تهیه تارت، خمیر را به ضخامت تقریبی ۳ میلی‌متر باز کنید و حدود ۲/۳ (دو سوم) از آن را به صورت مربعی به ضلع ۲۱/۵ سانت و دیواره‌ای با ارتفاع ۲/۵ سانت در یک قالب فویل مربعی باز کنید.

۶. لایه نازکی از شکر روی خمیر بریزید، سپس لایه‌ای ریواس رویش بچینید و بعد یک لایه دیگر شکر رویش بپاشید. توجه کنید که مقدار شکری که من برای این کار استفاده کردم، شکر قهوه‌ای و کم‌تر از ۲۵۰ گرم بود که شیرینی ملایم و مطلوبی داشت.

۷. با باقیمانده خمیر، روی تارت را بپوشانید، لبه ها را خوب به هم بچسبانید و در صورت تمایل با تکه‌های کوچکی از خمیر که قالب زده‌اید، روی خمیر را تزیین کنید و نهایتا رویش کمی زرده تخم‌مرغ بمالید.

۸. ظرف را داخل فر از پیش گرم شده بگذارید و حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بپزید. مدت زمان پخت ممکن است متغیر باشد و حتما آن را مکررا چک کنید تا خمیر خشک نشود یا نسوزد. ریواس‌ها در اثر حرارت به خوبی می‌پزند و نرم می‌شوند و شکر زیر و روی آن ذوب شده، کاراملی می‌شود و ترکیب بسیار خوشمزه‌ای به دست می‌دهد.

من نسخه حاضری این پای رو قبلا فقط یک بار خورده بودم که با ریواس قرمز بود و به خاطر قرمزی ریواس‌ها، خوش‌رنگ بود ولی طعم خیلی جالبی نداشت اما با ریواس معمولی خودمون خیلی خوش طعم و ملس بود. ضمنا من زرده تخم مرغ اضافی نداشتم که روش بمالم، برای همین کمی بی‌رنگ شد، ولی طعمش واقعا خوب بود و با تزیین پودر قند و خامه و پودر کاکائو خوب بود.

  ضمنا همونطوری که از عکس‌ها مشخصه، قالب مربعی با اندازه درست نداشتم برای همین از یه قالب مستطیلی و چند تا قالب کیک یزدی استفاده کردم. به نظرم اون‌هایی که تو قالب کیک یزدی بودند، بهتر هم بودند.

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *